Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019

Δίκαιος Πατριάρχης Ασήρ. Ημέρα Μνήμης: Κυριακή των Προπατόρων.

Δίκαιος Πατριάρχης Ασήρ. Ημέρα Μνήμης: Κυριακή των Προπατόρων.


Μνήμη τοῦ Πατριάρχου Ἀσήρ, υἱοῦ Ἰακώβ, οὗ ἡ φυλὴ πλουσία ἐπὶ χώραις σιτοφόροις.
Ἀσὴρ δέ, φησί, πίονα πλουτεῖ στάχυν,
Τρέφει τε τοὺς ἄρχοντας ἄρτῳ πλουσίῳ.

Ο Ασήρ ήταν ο όγδοος γιος του Ιακώβ, δεύτερος από τη Ζελφά, δούλη της Λείας (Γένεση 30,12-13 και 35,26). Γεννήθηκε στη Μεσοποταμία. Το όνομά του στα εβραϊκά σημαίνει "ευτυχής" και είναι σχετικό με τα λόγια της Λείας "είμαι ευτυχισμένη, διότι θα με μακαρίζουν οι γυναίκες".

Αδερφός του Ασήρ από τη Ζελφά ήταν ο Γαδ, ενώ από άλλη μάνα, ήταν ο Ρουβήν, ο Ιούδας, ο Συμεών, ο Λευΐ, ο Ισσάχαρ, ο Ζαβουλών, ο Δαν, ο Νεφθαλίμ, ο Ιωσήφ, ο Βενιαμίν και η Δείνα (Γένεση 29,31-35. 30,1-24. Γένεση 35,22-26. Α' Παραλειπομένων 2,1-2).

Ο Γαδ είχε επτά γιούς, τον Σαφών (Σιφών), τον Αγγί ή Αγγίς, τον Σαυνίς ή Σουνί, τον Θασοβάν ή Εζενί (Εσβών ή Οζνί), τον Αηδείς ή Αδδί (Ηρί), τον Αροειδείς ή Αροαδί (Αροδί ή Αρώδ) και τον Αρεηλείς ή Αριήλ (Αριηλί) (Γένεση 46,16. Αριθμοί 26,24-26).

Ο Ασήρ είχε τέσσερις γιούς και μία κόρη, τον Ιεμνά ή Ιαμίν (Ιμνά), τον Ιεσσουά ή Ιεσού ή Σουΐα (Ισβά), τον Ισεούλ ή Ισουΐ (Ισβί), τον Βαριά ή Βεριά και την Σάρα ή Σορέ (Σεράχ) (Γένεση 46,17. Αριθμοί 26,28-30. Α' Παραλειπομένων 7,30).

Στο βιβλίο των Αριθμών (Αριθμοί 26,29) αναφέρονται ως γιοι του Ασήρ ο Χοβέρ (Χέβερ) και ο Μελχιήλ (Μαλχιήλ), ενώ στο βιβλίο των Παραλειπομένων (Α' Παραλειπομένων 7,31) αυτοί αναφέρονται ως γιοι του Βαριά. Θα πρέπει να υποθέσουμε ότι επειδή το βιβλίο των Παραλειπομένων είναι μεταγενέστερο θα πρέπει να είναι και το πιο σωστό.

Μαζί με τ' αδέρφια του θέλησαν να σκοτώσουν τον Ιωσήφ στη Δωθάν, βόρεια της Συχέμ, και γι' αυτό τον πέταξαν σ' ένα ξεροπήγαδο. Κατόπιν τον πούλησαν στους Μαδιανίτες (Ισμαηλίτες)
εμπόρους που πήγαιναν στην Αίγυπτο. Μετά πήραν το χιτώνα του Ιωσήφ, έσφαξαν ένα κατσίκι και τον έβαψαν με το αίμα του. Μετά έστειλαν τον χιτώνα και τον παρουσίασαν στον πατέρα τους, και του μήνυσαν ότι κάποιο άγριο θηρίο τον σκότωσε (Γένεση 37,12-32).

Αργότερα, όταν στη Χαναάν έπεσε πείνα, ο Γαδ και ο Ασήρ συνόδευσαν τα αδέρφια τους στην Αίγυπτο για να αγοράσουν σιτάρι. Άρχοντας στην Αίγυπτο εκείνη την εποχή ήταν ο Ιωσήφ και αυτός προσωπικά πουλούσε το σιτάρι σε όλους τους ξένους. Όταν έφτασαν οι γιοι του Ιακώβ στην Αίγυπτο δεν τον αναγνώρισαν και τον προσκύνησαν ως τη γη. Εκείνος τους αναγνώρισε, δεν τους φανερώθηκε και τούς μίλησε σκληρά. Στη συνέχεια τους κατηγόρησε ότι μπήκαν ως κατάσκοποι στην Αίγυπτο. Τους έβαλε λοιπόν στη φυλακή όλους μαζί για τρεις μέρες. Την τρίτη μέρα τους έδωσε σιτάρι και τους ζήτησε να του φέρουν και το μικρότερο αδερφό τους  (Γένεση κεφ. 42,1-24).

Όταν επέστρεψαν στον πατέρα τους τον Ιακώβ, στη Χαναάν, του διηγήθηκαν όλα όσα είχαν συμβεί στην Αίγυπτο. Ο Ιακώβ βέβαια αρνήθηκε να στείλει στην Αίγυπτο τον Βενιαμίν (Γένεση 42,25-38).

Η πείνα όμως δυνάμωνε στη Χαναάν κι όταν στην οικογένεια του Ιακώβ σώθηκε όλο το σιτάρι, ο Ιακώβ είπε στους γιούς του να ξαναπάνε πάλι στην Αίγυπτο. Ο Ιακώβ παρά τις αντιρρήσεις του να στείλει τον Βενιαμίν με τους αδερφούς του, πείστηκε από τις εγγυήσεις του Ιούδα, ότι θα είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια του.

Οι γιοί του Ιακώβ έφτασαν στην Αίγυπτο και παρουσιάστηκαν στον Ιωσήφ. Όταν ο Ιωσήφ είδε ότι είχαν μαζί τους το Βενιαμίν, τους οδήγησε στο σπίτι του και τους φιλοξένησε.

Τ'αδέρφια του Ιωσήφ κάθισαν απέναντι του κατά σειρά ηλικίας, από τον μεγαλύτερο ως τον μικρότερο. Και έκπληκτοι κοίταζαν ο ένας τον άλλο. Ο Ιωσήφ διέταξε να τους προσφέρουν από τα φαγητά που είχε στο δικό του τραπέζι. Ήπιαν μαζί του και μέθυσαν (Γένεση κεφ. 43).

Ο Ιωσήφ γέμισε τα σακιά των αδερφών του με τρόφιμα και έβαλε χρήματα στο σακί του καθενός. Στο άνοιγμα του σακιού του Βενιαμίν, μαζί με τα χρήματα έβαλε και το ποτήρι μου το ασημένιο. Το πρωί μόλις χάραξε, τους άφησαν να φύγουν. Όταν βγήκαν από την πόλη, αλλά πριν απομακρυνθούν, ο Ιωσήφ έστειλε απόσπασμα να πάει να τους προλάβει και να τους κατηγορήσει ότι πήραν το ποτήρι του.

Οι άντρες του Ιωσήφ τους πρόλαβαν και άρχισαν την έρευνα ξεκινώντας από τον μεγαλύτερο και τέλειωσε με τον νεότερο. Το ποτήρι βρέθηκε στο σακί του Βενιαμίν. Τότε τα αδέρφια του έσκισαν τα ρούχα τους, ξαναφόρτωσαν τα ζώα τους και γύρισαν πίσω στην πόλη (Γένεση κεφ. 44,1-13).

Ο Ιωσήφ ήταν ακόμα στο σπίτι του, όταν έφτασαν εκεί τ' αδέρφια του. Και έπεσαν μπροστά του στο έδαφος. Τότε ο Ιωσήφ τους είπε πως ο άνθρωπος στον οποίο βρέθηκε το ποτήρι, αυτός θα γίνει δούλος του.

Πήρε το λόγο ο Ιούδας και του είπε πως αν γυρίσουν πίσω στον πατέρα τους και δεν είναι μαζί τους ο Βενιαμίν τότε εκείνος θα πεθάνει  (Γένεση κεφ. 44,14-34).

Ο Ιωσήφ δεν μπορούσε πια να συγκρατηθεί και τους φανερώθηκε, ξεσπώντας σ' ένα δυνατό κλάμα. Μετά φίλησε όλους τους αδερφούς του κλαίγοντας (Γένεση κεφ. 45,1-15).

Μετά τον θάνατο του Ιακώβ, ο Γαδ και ο Ασήρ μαζί με τ' αδέρφια τους, φοβήθηκαν μήπως ο Ιωσήφ τους φερθεί εχθρικά και τους ανταποδώσει το κακό που του είχαν κάνει. Γι' αυτό πήγαν στον Ιωσήφ, έπεσαν μπροστά του και τον παρακάλεσαν να τους συγχωρήσει. Του υπενθύμισαν το μήνυμα του πατέρα τους να συγχωρήσει την αμαρτία των αδερφών του και την ανομία τους για το μεγάλο κακό που του έκαναν. Όταν ο Ιωσήφ άκουσε αυτά τα λόγια έκλαψε και τους καθησύχασε (Γένεση 50,15-21).

Όταν ο Ιακώβ πήγε στην Αίγυπτο να συναντήσει τον Ιωσήφ, ο Ασήρ είχε τέσσερις γιούς και μία κόρη, τον Ιεμνά ή Ιαμίν (Ιμνά), τον Ιεσσουά ή Ιεσού ή Σουΐα (Ισβά), τον Ισεούλ ή Ισουΐ (Ισβί), τον Βαριά ή Βεριά και την Σάρα ή Σορέ (Σεράχ) (Γένεση 46,17. Αριθμοί 26,28-30. Α' Παραλειπομένων 7,30). Ο Ασήρ πέθανε και τάφηκε στην Αίγυπτο.

Όταν ο Ιακώβ, λίγο πριν το θάνατό του, είχε καλέσει τα παιδιά του για να τους ευλογήσει και να τους αναγγείλει τι θα συνέβαινε στο μέλλον, προφήτευσε ότι στα εδάφη που θα κατοικήσουν οι απόγονοι του Ασήρ, η τροφή θα είναι πλούσια και η γη θα προσφέρει βασιλικά φαγητά (Γένεση 49,20). Ο Μωυσής λίγο πριν πεθάνει, είπε προφητικά για τη φυλή Ασήρ, ότι η πιο ευλογημένη, ευνοούμενη και αγαπημένη μεταξύ των άλλων φυλών και η περιοχή του θα είναι πλούσια σε ελαιόδεντρα. Τα υποδήματά του θα είναι από χαλκό και σίδερο, και η δύναμή του θα είναι παντοτινή (Δευτερονόμιο 33,24-25).

Οι απόγονοι του Ασήρ κατά την έξοδο των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο αποτέλεσαν τη φυλή Ασήρ, η οποία απαριθμούσε 41.500 άντρες (Αριθμοί 1,40-41). Λίγο πριν την είσοδο των Ισραηλιτών στη γη Χαναάν, στην πεδιάδα Μωάβ, η φυλή απαριθμούσε 43.400 άντρες (Αριθμοί 26,31).

Το όνομά του αναφέρεται στους γενεαλογικούς πίνακες στο βιβλίο των Παραλειπομένων (Α' Παραλειπομένων 2,1-2). Ο Ασήρ εορτάζεται από την Ορθόδοξη Εκκλησία την Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως (Κυριακή των Προπατόρων).

Η ΦΥΛΗ ΑΣΗΡ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ.

Η φυλή του Ασήρ μετά την έξοδο από την Αίγυπτο απαριθμούσε σύμφωνα με την απογραφή που έγινε στο Σινά, 41.500 άνδρες (Αριθμοί 1,40-41). Λίγο πριν την είσοδο των Ισραηλιτών στη γη Χαναάν, στην πεδιάδα Μωάβ, η φυλή απαριθμούσε 43.400 (Αριθμοί 26,31).

Σύμφωνα με την εντολή του Κυρίου, η φυλή Ασήρ στρατοπέδευε βόρεια της Σκηνής του Μαρτυρίου, κοντά στη φυλή Δαν, γύρω από τη σημαία και τα εμβλήματα της φυλής τους. Αρχηγός της φυλής Ασήρ την εποχή του Μωυσή, ήταν ο Φαγαϊήλ ή Φαγεήλ, γιος του Εχράν (Αριθμοί 2,27-28). Οι φυλές Ασήρ και Νεφθαλείμ, ήταν κάτω από την αρχηγία της φυλής Δαν, με συνολικό αριθμό 157.600 πολεμιστές. Πάντα κατά την αναχώρηση από κάποιο μέρος αυτές οι τρεις φυλές ακολουθούσαν τέταρτες και τελευταίες (Αριθμοί 2,31).

Ο Μωυσής είχε δώσει ευλογίες και κατάρες στους Ισραηλίτες, για την πιστή τήρηση των εντολών του Κυρίου. Έτσι ο Μωυσής προέτρεψε τους Ισραηλίτες, όταν θα μπουν στη Χαναάν, οι φυλές Ρουβήν, Γαδ, Ασήρ, Ζαβουλών, Δαν και Νεφθαλείμ, θα περάσουν τελευταίες τον Ιορδάνη και θα σταθούν στο όρος Εβάλ (Γαιβάλ) για να απαγγείλουν, μέσω των Λευιτών, τις κατάρες για την ανυπακοή στο νόμο (Δευτερονόμιο 11,26-32. 27,11-14).

Ο Μωυσής την είχε τοποθετήσει ύστερα από κλήρο (Ιησούς του Ναυή 19,24), ανάμεσα στις φυλές Δαν και Νεφθαλί (Αριθμοί 2,26-28), της οποίας τα εδάφη ήταν από τα πιο πλούσια της Παλαιστίνης (Ιησούς του Ναυή 19,24-31, Κριτές 1,31). Οι πολεμιστές της φυλής Ασήρ ανερχόταν σε 26.000 άνδρες (Α' Παραλειπομένων 7,40). Από τη φυλή Ασήρ καταγόταν και η προφήτισσα Άννα (Λουκάς 2,36).

Όταν ο Ιακώβ, λίγο πριν το θάνατό του, είχε καλέσει τα παιδιά του για να τους ευλογήσει και να τους αναγγείλει τι θα συνέβαινε στο μέλλον,προφήτευσε ότι στα εδάφη που θα κατοικήσουν οι απόγονοι του Ασήρ, η τροφή θα είναι πλούσια και η γη θα προσφέρει βασιλικά φαγητά (Γένεση 49,20). Ο Μωυσής λίγο πριν πεθάνει, είπε προφητικά για τη φυλή Ασήρ, ότι η πιο ευλογημένη, ευνοούμενη και αγαπημένη μεταξύ των άλλων φυλών και η περιοχή του θα είναι πλούσια σε ελαιόδεντρα. Τα υποδήματά του θα είναι από χαλκό και σίδερο, και η δύναμή του θα είναι παντοτινή (Δευτερονόμιο 33,24-25).

ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ ΑΣΗΡ ΚΑΙ Η ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΧΑΝΑΑΝ.

Όταν έγινε η διανομή της Χαναάν, ο πέμπτος κλήρος έπεσε στη φυλή Ασήρ (Ιησούς του Ναυή 19,24). Τα όρια της φυλής Ασήρ δυτικά συνόρευαν με το όρος Κάρμηλος, τη Σιών και τη Λαβανάθ. Έπειτα πήγαιναν ανατολικά και περνούσαν από τη Βαιθεγενέθ, η οποία κοντά στα σύνορα με τη φυλή Ζαβουλών, την Εκγαΐ και την Φθαιήλ προς το βορρά. Μετά περνούσαν από τη Σαφθαιβαιθμέ, την Ιναήλ και στη συνέχεια περνούσαν από την Χωβαμασομέλ, την Ελβών, την Ραάβ, την Εμεμαών και την Κανθάν μέχρι τη Σιδώνα. Έπειτα τα όρια γύριζαν στη Ραμά, μέχρι την πηγή Μασφασσάτ και μέχρι την Τύρο. Έπειτα πήγαιναν προς την Ιασίφ και κατέληγαν στη Μεσόγειο θάλασσα στις πόλεις Απολέβ, Εχοζόβ, Αρχόβ, Αφέκ και Ρααύ (Ιησούς του Ναυή 19,26-31). Μεγάλες πόλεις της φυλής Ασήρ ήταν η Ραμά, η Αφέκ κ.α.

Η φυλή του Ασήρ κατά την εγκατάστασή της στη γη Χαναάν, δεν εξολόθρευσε τους Χαναναίους που κατοικούσαν στις πόλεις Ακχώ, Δωρ, Ααλάφ, Ασχαζί, Χελβά, Ναΐ, Ερεώ και Σιδώνα, οι οποίοι ζούσαν ως φόρου υποτελείς ανάμεσα στους Ισραηλίτες, οι οποίοι δεν έδειξαν καμία διάθεση να τους εκδιώξουν (Κριταί 1,31-32).

Η ΦΥΛΗ ΑΣΗΡ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΚΡΙΤΩΝ.

Κατά την περίοδο των Κριτών, στον ύμνο της Δεββώρας και του Βαράκ αναφέρεται, ότι στον πόλεμο κατά του Σισάρα, του Χαναναίου αρχιστράτηγου του βασιλιά Ιαβίν της Ασώρ, μόνο οι φυλές Ζαβουλών, Νεφθαλί, Εφραίμ, Βενιαμίν και η πατριά του Μαχίρ από τη φυλή Μανασσή, ακολούθησαν το Βαράκ και πήραν μέρος στον πόλεμο. Οι υπόλοιπες φυλές δεν έλαβαν μέρος για διάφορους λόγους. Συγκεκριμένα η φυλή Ασήρ έμεινε κι αυτή αδιάφορη στα παράλιά της και στα λιμάνια της (Κριτές 5,13-18).

Την εποχή των Κριτών οι Μαδιανίτες, οι Αμαληκίτες και οι νομάδες της Ανατολής πέρασαν τον Ιορδάνη και στρατοπέδευσαν στην πεδιάδα Ιεζραέλ. Ο Κριτής Γεδεών κάλεσε τους άντρες της πατριάς του πατέρα του και τους άνδρες από τις φυλές Μανασσή, Ασήρ, Ζαβουλών και Νεφθαλί, να τον ακολουθήσουν σε πόλεμο κατά των Μαδιανιτών (Κριτές 6,33-35).

Το στρατόπεδο του Γεδεών ήταν κοντά στην πηγή Αράδ, στο όρος Γαλαάδ, ενώ το στρατόπεδο των Μαδιανιτών ήταν σε χαμηλότερο σημείο και βρισκόταν βόρεια στην πεδιάδα (Κριτές 7,1). Ο Γεδεών από τους 32.000 που τον ακολούθησαν, κράτησε με εντολή του Κυρίου, μόνο τους τριακόσιους (Κριτές 7,2-8). Αφού κατασκόπευσε το στρατόπεδο των Μαδιανιτών, μοίρασε τους τριακόσιους άντρες του σε τρία μέρη και έδωσε στον καθένα από μία σάλπιγγα και μία άδεια στάμνα, με μια λαμπάδα μέσα. Μετά τους είπε, ότι θα κάνει αυτός θα κάνουν κι αυτοί (Κριτές 7,15-18).

Λίγο αργότερα ο Γεδεών και οι εκατό άντρες του έφτασαν στην άκρη του στρατοπέδου των Μαδιανιτών, την ώρα που είχαν αλλάξει οι φρουροί. Σάλπισαν τότε με τις σάλπιγγες κι έσπασαν τις στάμνες που κρατούσαν στα χέρια τους. Αμέσως σάλπισαν και οι άλλοι διακόσιοι που ήταν γύρω από το στρατόπεδο και φώναζαν: «Για τον Κύριο και το Γεδεών». Οι Μαδιανίτες νόμιζαν ότι είχαν περικυκλωθεί, φώναζαν και τράπηκαν σε φυγή πανικόβλητοι. Άρχισαν τότε ο ένας να στρέφει το ξίφος του εναντίον του άλλου και ν' αλληλοσκοτώνονται. Όσοι από τους Μαδιανίτες γλίτωσαν, έφυγαν πανικόβλητοι προς τα γύρω μέρη (Κριτές 7,19-23).

Τότε ο Γεδεών κάλεσε τους Ισραηλίτες των φυλών Νεφθαλί, Ασήρ και Μανασσή για να καταδιώξουν τους Μαδιανίτες.  Μετά έστειλε αγγελιοφόρους στη φυλή Εφραίμ για να αποκλείσει τους Μαδιανίτες και να μη διαφύγουν προς τη Βαιθηρά και τον Ιορδάνη.

Έτσι οι άνδρες της φυλής Εφραίμ έπιασαν τα περάσματα του Ιορδάνη και συνέλαβαν αιχμαλώτους τους δύο αρχηγούς των Μαδιανιτών, τον Ωρήβ και τον Ζηβ, τους οποίους και σκότωσαν (Κριτές 7,23-25).

Η ΦΥΛΗ ΑΣΗΡ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ.

Μετά το θάνατο του Σαούλ, όταν ο Δαβίδ εγκαταστάθηκε στη Χεβρών, καθημερινά πήγαιναν πολεμιστές απ' όλες τις φυλές του Ισραήλ, οι οποίοι ενώθηκαν με το στρατό του Δαβίδ και αποδέχτηκαν το βασιλικό του αξίωμα. Από τη φυλή του Ασήρ ήταν 40.000 ετοιμοπόλεμοι άνδρες (Α' Παραλειπομένων 12,24. 12,37).

Στα τέλη της βασιλείας του Δαβίδ, ο αρχιστράτηγος Ιωάβ μαζί με άλλους αξιωματούχους, απέγραψαν το λαό, όπως ζήτησε ο Δαβίδ. Έτσι αφού πέρασαν απ' όλες τις φυλές του Ισραήλ, κατά την απογραφή βρέθηκαν 800.000 μάχιμοι άνδρες από τις άλλες φυλές του Ισραήλ και 500.000 άνδρες από τη φυλή του Ιούδα (Β' Βασιλειών 24,5-9), ενώ σύμφωνα με το βιβλίο των Παραλειπομένων Α' κατά την καταμέτρηση βρέθηκαν 1.100.000 άνδρες ικανοί να κρατήσουν όπλο, ενώ οι άνδρες της φυλής Ιούδα ήταν 470.000 άνδρες (Α' Παραλειπομένων 21,5-6).

Ο Βαανά, γιος του Χουσί, ήταν ένας από τους δώδεκα διοικητές επαρχιών, που είχε ορίσει ο Σολομώντας, για να εφοδιάζουν με τρόφιμα το βασιλιά και τον οίκο του. Ο Βαανά είχε στη δικαιοδοσία του την περιοχή της φυλής Ασήρ και την πόλη Βααλώθ (Γ' Βασιλειών 4,7. 4,16).

Πηγή: http://www.orthodoxoiorizontes.mysch.gr/Agiologia/Palaia_Diathikh/Patriarxes/Patriarxhs_Gad.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου