Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ – Από το αντιεξελικτικό βιβλίο ΒΙΒΛΟΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ του Αρχιμανδρίτη Ιωάννου Κωστώφ, Φυσικού & Θεολόγου.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ – Από το αντιεξελικτικό βιβλίο ΒΙΒΛΟΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ του Αρχιμανδρίτη Ιωάννου Κωστώφ, Φυσικού & Θεολόγου.


Οἱ φιλοεξελικτικοί, ἔχοντας ἀνίατα αἰσθήματα μειονεξίας πρός τίς ἐπιστῆμες, ἀποδέχονται τά ἑκατομμύρια χρόνια τῶν ἐξελικτικῶν. Ἄς δοῦμε τί διδάσκει ἡ Ἐκκλησία:

ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
° Καί κάτι ἄλλο πού ἀποδίδεται στή γραφίδα του: «Εἶναι μεγαλύτερο τό αἰώνιο φῶς τῆς βασιλείας Σου, ἀπό τίς ἕξι χιλιάδες ἐτῶν τοῦ παρόντος κόσμου»(ΒΕΠ 34, 196· πρβλ.: ΡG 51, 75).

ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
° Ἀκόμα: «Κανείς ἀπό τούς ἀστέρες, οὔτε ἀπό τούς μεγάλους φωστῆρες, δέν φάνηκε ἄλλος πρῶτος καί ἄλλος δεύτερος, ἀλλά σέ μία ἡμέρα καί μέ τό ἴδιο πρόσταγμα κλήθηκαν στήν ὕπαρξι ὅλοι. Ἔτσι δημιουργήθηκαν καί τά τετράποδα καί τά πετεινά καί τά κολυμβητικά καί τά κτήνη καί τά φυτά»(ΒΕΠ 30, 220).


<>

ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΥΣΣΗΣ:
• Ὁ Ἅγ. Γρηγόριος ὁ Νύσσης γράφει: «Διά τῆς λέξεως ἀρχή δηλώνεται τό ἀκαριαῖο καί
ἀδιάστατο, διότι ἡ ἀρχή εἶναι διαφορετική πρός κάθε ἔννοια διαστήματος. Ὅπως τό σημεῖο εἶναι ἀρχή τῆς γραμμῆς, καί τό ἄτομο τοῦ ὄγκου, ἔτσι καί τό ἀκαριαῖο εἶναι ἀρχή τοῦ χρονικοῦ διαστήματος»(ΒΕΠ 65, 530).

ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΥΣΣΗΣ:
° Ὁ Ἅγ. Γρηγόριος ὁ Νύσσης μιλάει, ἀκόμα, γιά τή «γῆ μέ τίς διάφορες ποικιλίες τῶν φυτῶν καί τῶν φαγώσιμων χόρτων ζώων, πού ταυτοχρόνως τά ξεπέταξε ὅλα, ἀφοῦ δυναμώθηκε μέ τή θεϊκή θέλησι. Καί γέμισε ἡ γῆ ἀπό τά ὥριμα, βλαστάνοντας μαζί μέ τά ἄνθη καί τούς καρπούς. Γέμισαν καί τά λειβάδια, ἀπό ὅσα φυτρώνουν στά λειβάδια. Ὅλα τά βουνά καί οἱ κορυφές κι ὅλες οἱ πλαγιές καί οἱ κάμποι καί οἱ κοιλάδες καταστολίσθηκαν μέ τήν καταπράσινη χλόη καί μέ τήν ποικίλη ὡριμότητα τῶν δέντρων, πού πρίν ἀπό λίγο μέν ξεφύτρωναν ἀπό τή γῆ, ἀμέσως, ὅμως, ἔφθασαν στήν τελειότητα τοῦ κάλλους»(ΒΕΠ 65Α, 17).

<>

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
° «“Ἐγένετο ἑσπέρα” λοιπόν καί “ἐγένετο πρωί”· τό ἡμερονύκτιο ἐννοεῖ»(ΒΕΠ 51, 203). Ὑπάρχει τίποτε σαφέστερο;

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
° «Ἤ ἴσως τό “ἐν ἀρχῇ ἐποίησε” λέχθηκε, ἐπειδή ἡ δημιουργία ἔγινε ἀκαριαίως καί χωρίς παρέλευσι χρόνου… Λέχθηκε λοιπόν τό “ἐν ἀρχῇ ἐποίησε”, γιά νά διδαχθοῦμε, ὅτι ὁ κόσμος ἦρθε στήν ὕπαρξι χωρίς παρέλευσι χρόνου, μαζύ μέ τή βούλησι τοῦ Θεοῦ. Ἄλλοι μεταφραστές, μεταφράζοντας σαφέστερα τό νόημα, ἀπέδωσαν αὐτή τή φράσι ὡς ἑξῆς· “Ἐν κεφαλαίῳ ἐποίησεν ὁ Θεός”, δηλαδή ἀκαριαῖα, σέ ἐλάχιστο διάστημα»(ΒΕΠ 51, 190· βλ. καί: περ. Ακ, Ἀπ ᾽94, 100).

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
• Διαβάζουμε: «“Ἐν ἀρχῇ”. Ἀνάμεσα στις πολλές ἔννοιες, πού δίδει σ᾽ αὐτή τή φράσι ὁ ἱερός πατήρ [Μ. Βασίλειος], τονίζει ὅτι ἐγράφη γιά νά διδαχθοῦμε ὅτι “ἀχρόνως συνυφεστάναι τόν κόσμον”, δηλαδή “ἀθρόως”, σέ ἐλάχιστο χρόνο (Ὁμιλία Α' εἰς τήν Ἑξαήμερον, 25)»(Δρ, Φ ᾽94, 52).

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ:
° Ἐπίσης: «Τήν ὀνόμασε “μία”, καθορίζοντας τό μέτρο τοῦ ἡμερονυκτίου καί συνάπτοντας τό χρόνο τῆς μέρας καί τῆς νύκτας, ὥστε νά θεωρῆται ὅτι οἱ εἰκοσιτέσσερεις ὧρες συμπληρώνουν διάστημα μιᾶς ἡμέρας, καθώς δηλαδή θά ἐξυπακούεται μαζί μέ τήν ἡμέρα καί ἡ νύκτα, ὥστε καί ἄν κατά τίς τροπές τοῦ ἡλίου συμβαίνει νά εἶναι ἡ μία μεγαλύτερη ἀπό τήν ἄλλη, ὅμως τά διαστήματα καί τῶν δύο μαζί νά περιορίζωνται ὁπωσδήποτε ἐντός σταθερῶν ὁρίων. Σάν νά ἔλεγε· “Τό μέτρο τῶν εἰκοσιτεσσάρων ὡρῶν εἶναι διάστημα μιᾶς ἡμέρας”… Ὥστε ὅσες φορές κατά τήν περιφορά τοῦ ἡλίου βρίσκει τόν κόσμο μία ἑσπέρα καί μία πρωΐα, ἡ περιστροφή αὐτή νά συμπληρώνεται στό διάστημα μιᾶς ἡμέρας καί ὄχι σέ περισσότερο χρόνο»(ΒΕΠ 51, 203).

<>

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Σημειώνει καί ὁ Ἅγ. Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος: «Γνωρίζουμε, διδασκόμενοι ἀπ᾽ τό Ἅγιο Πνεῦμα, διά τῆς γλώσσης τοῦ μακαρίου αὐτοῦ προφήτου (τοῦ Μωϋσέως), ποιά ὄντα δημιουργήθηκαν κατά τήν πρώτη ἡμέρα καί ποιά κατά τίς ἄλλες. Καί αὐτό ἀκριβῶς εἶναι γνώρισμα τῆς συγκαταβάσεως τοῦ φιλανθρώπου Θεοῦ. Διότι δέν βρισκόταν σέ ἀδυναμία τό παντοδύναμο χέρι καί ἡ ἄπειρη σοφία Του, νά δημιουργήση τά πάντα σέ μία ἡμέρα. Ἀλλά γιατί λέω σέ μία ἡμέρα; Καί ἐν ριπῇ ὀφθαλμοῦ μποροῦσε* [ὑπ.: Στήν πραγματικότητα, αὐτό ἔγινε τήν κάθε μέρα, κατά τό: «Ὁ Ζῶν εἰς τόν αἰῶνα ἔκτισε τά πάντα κοινῇ (: ταυτοχρόνως)»(ΣΣειρ 18, 1).]. Ἀλλά ἐπειδή δέν δημιούργησε τίποτε ἀπό τά ὄντα γιά τή δική Του χρεία —διότι δέν ἔχει ἀνάγκη ἀπό τίποτε ὡς ἀνενδεής, ἀλλά τά πάντα τά ἔκανε ἀπό φιλανθρωπία καί ἀγαθότητα—, γι᾽ αὐτό δημιουργεῖ τμηματικῶς καί μᾶς παρέχει σαφῆ διδασκαλία τῶν γινομένων διά τῆς γλώσσης τοῦ μακαρίου αὐτοῦ προφήτου, οὕτως ὥστε, ἀφοῦ μάθουμε ἀκριβῶς, νά μήν ὑποπίπτουμε σέ σφάλματα γιά τά ὀφειλόμενα σέ ἀνθρωπίνους συλλογισμούς. Διότι, ἄν ὑπάρχουν μερικοί, οἱ ὁποῖοι ἰσχυρίζονται, ὅτι ὅλα τά ὄντα ἔχουν γίνει ἀπό μόνα τους, παρότι, αὐτά ἔγιναν μέ τόν παραπάνω τρόπο, ἄν δέν χρησιμοποιοῦσε τόσο μεγάλη συγκατάβασι καί σαφῆ διδασκαλία, τί δέν θά τολμοῦσαν ὅσοι φροντίζουν νά λένε καί νά κάνουν τά πάντα ἐναντίον τῆς σωτηρίας των;»(PG 53, 35).

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
° Προφητεύει, ἀκόμα, ὁ Ἅγ. Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος: «Ὑπάρχουν μερικοί ἀγνώμονες, οἱ ὁποῖοι, παρά τήν τόσο σαφῆ διδασκαλία, ἐπιχειροῦν νά ἀπιστοῦν καί νά μήν παραδέχωνται, ὅτι ὅσα βλέπουμε, ἔχουν Δημιουργό… Πρόσεχε πόσο μεγάλη εἶναι ἡ ἀπάτη τοῦ διαβόλου καί πῶς χρησιμοποίησε τήν εὐκολοπιστία τῶν πλανεμένων. Γι᾽ αὐτό ὁ μακάριος Μωϋσῆς μέ τόσο μεγάλη ἀκρίβεια μᾶς διδάσκει, φωτιζόμενος ἀπ᾽ τό Ἅγ. Πνεῦμα, γιά νά μήν πάθουμε τά ἴδια μ᾽ αὐτούς, ἀλλά νά μποροῦμε νά γνωρίζουμε σαφῶς καί τή διαδοχική σειρά τῶν δημιουργημάτων καί πῶς δημιουργήθηκε τό καθένα. Διότι, ἄν ὁ Θεός δέν φρόντιζε γιά τή σωτηρία μας, δέν θά ὁδηγοῦσε ἔτσι τή γλῶσσα τοῦ προφήτου. Θά ἀρκοῦσε αὐτός νά πῆ, ὅτι δημιούργησε ὁ Θεός τόν οὐρανό καί τή γῆ καί τή θάλασσα καί τά ζῶα, χωρίς νά θέση τάξι ἡμερῶν, οὔτε νά ὁρίση τί ἔγινε πρῶτο καί τί δεύτερο. Γιά νά μήν ἀφήση καμμία πρόφασι δικαιολογίας σ᾽ αὐτούς πού θέλουν νά ἀπιστοῦν, προβαίνει σαφῶς στό διαχωρισμό τῶν δημιουργημάτων καί στόν ἀριθμό τῶν ἡμερῶν καί μᾶς διδάσκει μέ πολλή συγκατάβασι τά πάντα. Κι αὐτό, γιά νά μήν προσέχουμε πλέον, ἀφοῦ μάθουμε ὅλη τήν ἀλήθεια, στήν πλάνη ἐκείνων, οἱ ὁποῖοι λένε τά πάντα ἀπό προσωπικές ἀντιλήψεις, ἀλλά νά μποροῦμε νά γνωρίζουμε τήν ἀνέκφραστη δύναμι τοῦ Δημιουργοῦ μας»(PG 53, 65).

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ:
° «Λέγοντας “συντελέσθηκε [καί πάλι χρόνος ἀόριστος· ὄχι μεγάλα χρονικά διαστήματα] ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ καί ὅλος ὁ στολισμός τους”(Γεν 2, 1), δείχνει μ᾽ αὐτό ὅλα ὅσα ὑπάρχουν στή γῆ καί στόν οὐρανό. Διότι στολισμός τῆς γῆς εἶναι, ὅσα ἀναφύονται ἀπ᾽ αὐτήν, ἡ βλάστησι τῶν χόρτων, ἡ σοδειά τῶν καρπῶν, οἱ καρποί τῶν δένδρων, καί ὅλα τά ἄλλα μέ τά ὁποῖα τή στόλισε ὁ Δημιουργός. Καί τοῦ οὐρανοῦ, πάλι, διάκοσμος εἶναι ὁ ἥλιος, ἡ σελήνη, ἡ ποικιλία τῶν ἀστέρων, καί ὅλα τά δημιουργήματα πού βρίσκονται ἀνάμεσά τους. Γι᾽ αὐτό, μνημονεύοντας ἡ Ἁγία Γραφή τόν οὐρανό καί τή γῆ, συμπεριέλαβε ὅλη τή δημιουργία μ᾽ αὐτά τά στοιχεῖα. “Καί ὁλοκλήρωσε”, λέει, “ὁ Θεός κατά τήν ἕκτη ἡμέρα τά ἔργα τά ὁποῖα δημιούργησε”(Γεν 2, 2). Καί γιά νά μάθουμε ὅτι ὅλα εἶχαν δημιουργηθῆ μέχρι τήν ἕκτη ἡμέρα, πρόσεξε πῶς τό λέει καί μία καί δύο φορές»(PG 53, 88).

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
° Γράφει, ἀκόμα, ὁ ἱ. Χρυσόστομος: Ὁ Θεός, «ὅταν δημιουργῆ, γρήγορα δημιουργεῖ… Ὁ Θεός εἶναι ταχύς ὅταν δημιουργῆ καί βραδύς ὅταν καταστρέφη… [αὐτό] φανερώνει τή δύναμί Του… Σέ ἕξι μέρες δημιούργησε ὁ Θεός τόν οὐρανό καί τή γῆ, τόν ὄγκο τῶν βουνῶν, τίς πεδιάδες, τά φαράγγια, τίς κοιλάδες, τά δάση, τά φυτά, τίς πηγές, τούς ποταμούς, τόν παράδεισο, ὅλη τήν ποικιλία τήν ὁποία βλέπουμε, τή μεγάλη αὐτή καί πλατειά θάλασσα, τά νησιά, τούς παραλιακούς τόπους καί ὅσους εἶναι στά ἐνδότερα. Ὅλο αὐτό τόν ὁρατό κόσμο καί τήν ὀμορφιά του, μέσα σέ ἕξι μέρες τά δημιούργησε ὁ Θεός. Τά λογικά καί τά ἄλογα ζῶα πού ὑπάρχουν σ᾽ αὐτόν καί ὅλη τή διακόσμησι τήν ὁποία βλέπουμε, σέ ἕξι μέρες τά φέρνει στήν ὕπαρξι»(PG 49, 329). Πόσο σαφέστερα θά ἔπρεπε νά μᾶς τό πῆ;

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ:
° «Ἦταν δυνατόν νά δῆ κανείς ἀμέσως τή γῆ, ἡ ὁποία προηγουμένως ὑπῆρξε ἀδιαμόρφωτη καί ἀσχημάτιστη, νά λαμβάνη τόσο μεγάλη ὡραιότητα, ὥστε νά συναγωνίζεται σχεδόν τόν οὐρανό. Ὅπως ἀκριβῶς ἐκεῖνος ὕστερα ἀπό λίγο πρόκειται νά στολισθῆ μέ τήν ποικιλία τῶν ἀστέρων, ἔτσι καί αὐτή στολίσθηκε μέ τήν ποικιλία τῶν ἀνθέων τόσο πού καί ὁ Δημιουργός νά τήν ἐπαινέση: διότι “εἶδε”, λέει, “ὁ Θεός, ὅτι ἦταν καλό (αὐτό τό ὁποῖο ἔγινε)”(Γεν 1, 13)»(PG 53, 52).

<>

ΑΓΙΟΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ:
• Ὁ Ἅγ. Ἀμβρόσιος σημειώνει: «Θαυμάσια λέει: “Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν”(Γεν 1, 1). Ἔτσι ἐκφράζει τήν ἀσύλληπτη ταχύτητα τοῦ ἔργου»(ΑΑ, 15).

° Ἀκόμα: «“Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεός τόν οὐρανόν καί τήν γῆν”(Γεν 1, 1).
Ἐκεῖνος [ὁ Μωυσῆς] δέν περίμενε ἔργο ὄψιμο καί ἀργό, ὥστε μέ τή συρροή τῶν ἀτόμων νά σχηματισθῆ ὁ κόσμος, οὔτε μία διδασκαλία τῆς ὕλης τήν ὁποία θά μποροῦσε νά διατυπώση παρατηρώντας τόν κόσμο»(ΑΑ, 16).

° Ἐπίσης: «Θαυμάσια πρόσθεσε τό “ἐποίησε”, γιά νά μή νομισθῆ ὅτι ὑπῆρξε χρονοτριβή κατά τή δημιουργία, ἤ γιά νά κατανοοῦν ἔτσι οἱ ἄνθρωποι πόσο ἀσύγκριτος ἐργάτης ἦταν αὐτός ὁ ὁποῖος τόσο μεγάλο ἔργο τό ἀποτελείωσε σέ βραχύ καί μικρό χρονικό σημεῖο, ὥστε τό ἀποτέλεσμα τῆς βουλήσεως νά προλαβαίνη τήν ἔννοια τοῦ χρόνου.
Κανείς δέν εἶδε τόν ἐργάτη, ἀλλά ἀναγνώρισε τό ἔργο. Ποῦ, λοιπόν, εἶναι χρονοτριβή, ἀφοῦ διαβάζεις: “Ὅτι αὐτός εἶπε καί ἐγενήθησαν, αὐτός ἐνετείλατο καί ἐκτίσθησαν”;(Ψ 148, 5)… ὥστε αὐτά τά ὁποῖα δέν ὑπῆρχαν, νά τά κάνη νά ὑπάρχουν τόσο γρήγορα, ὥστε οὔτε ἡ βούλησι νά προτρέχη τῆς ἐργασίας, οὔτε ἡ ἐργασία τῆς βουλήσεως»(ΑΑ, 18).

° Ἐπίσης: «Ἡ ὅλη ἐργασία σέ σύντομο καί λίγο χρονικό σημεῖο τελείωσε»(ΑΑ, 25).

° Ἀκόμα: «Στήν ἀρχή ἑπομένως τοῦ χρόνου ὁ Θεός δημιούργησε τόν οὐρανό καί τή γῆ. Διότι ὁ χρόνος εἶναι ἀπό αὐτό τόν κόσμο, ὄχι πρίν ἀπό τόν κόσμο»(ΑΑ, 28).

º Ἐπίσης: «Λαμπρότατα ἐπίσης εἶπε τήν ἡμέρα “μία”, ὄχι “πρώτη”. Διότι μποροῦσε νά πῆ “πρώτη”, ἀφοῦ ἐπρόκειτο νά ἀκολουθήση ἡ δεύτερη καί ἡ τρίτη καί ἀκολούθως οἱ ὑπόλοιπες· καί αὐτό φαινόταν ὅτι εἶναι χαρακτηριστικό σειρᾶς, ἀλλά ὅρισε κανόνα, ὥστε οἱ εἴκοσι τέσσερεις ὧρες οἱ ἡμερήσιες καί οἱ νυκτερινές νά προσδιορίζωνται μόνο μέ τό ὄνομα τῆς ἡμέρας, σάν νά ἔλεγε: “Τό μέτρο εἴκοσι τεσσάρων ὡρῶν εἶναι ὁ χρόνος μιᾶς ἡμέρας”»(ΑΑ, 51).

° Ἀκόμα: «Συναχθήτω τό ὕδωρ εἰς συναγωγήν μίαν καί ὀφθήτω ἡ ξηρά»(Γεν 1, 9). «Συγχρόνως παρατηρήθηκε (γιά νά μή φαίνεται ὅτι μᾶλλον ἀπό τόν ἥλιο, παρά ἀπό τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ ξηράνθηκε) ὅτι ἡ ξηρά δημιουργήθηκε πρίν δημιουργηθῆ ὁ ἥλιος»(ΑΑ, 87).
° Τέλος: «Πρίν δημιουργηθῆ ὁ φωστήρας τοῦ ἡλίου, ἄς γεννηθῆ ἡ χλόη… Νεώτερος εἶναι ἀπό τή χλόη, νεώτερος ἀπό τό χόρτο»(ΑΑ, 94).

<>

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
«Δέν βλέπετε αὐτά τ᾽ ἀστέρια πού εἶναι στόν οὐρανό; Ἕξι χιλιάδες χρόνια μᾶς φωτίζουν, καί κανένα ἀπό αὐτά δέν ἀμαυρώθηκε»(PG 51, 75). Τό ἐπιχείρημα εἶναι ἰσχυρότερο, ἄν εἶναι ἑκατομμύρια τά χρόνια.

<>

ΑΓΙΟΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΚΥΠΡΟΥ
• Γράφει ὁ Ἅγ. Ἐπιφάνιος Κύπρου: «Ἀπό τήν ἀρχή ὁ Ἀδάμ ἀφοῦ πλάσθηκε τήν ἕκτη ἡμέρα ἀπό τό χῶμα καί ἔλαβε τό ἐμφύσημα ζωογονήθηκε. Πράγματι, ὄχι ὅπως μερικοί νομίζουν, ἄρχισε ἀπό τήν πέμπτη καί πλάσθηκε (τελείως) κατά τήν ἕκτη. Σφάλλει τό μυαλό αὐτῶν πού τό λένε αὐτό»(PG 41, 177).

ΑΓΙΟΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΚΥΠΡΟΥ
° Μιλᾶ γιά 24ωρα: «Τά ἄστρα, ὁ ἥλιος καί ἡ σελήνη δημιουργήθηκαν κατά τήν τέταρτη ἡμέρα, ἐνῶ εἶχαν προδημιουργηθῆ ἡ θάλασσα, καί τά δένδρα καί οἱ καρποί καί τό στερέωμα»(PG 42, 17).

<>

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ Ο ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΣ
«“Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεός τόν οὐρανόν καί τήν γῆν”(Γεν 1, 1). Εἶπε τοῦτο [στό Μωυσῆ, στή Γένεσι] μετά γωνη´ (: 3858) ἔτη τῆς κτίσεως τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς»(ΕΝ1, 270).

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ Ο ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΣ
• Διαβάζουμε: «Τό φῶς πού δημιουργήθηκε στήν ἀρχή, τό ὁποῖο ἦταν προηγουμένως ἁπλωμένο, ὕστερα κατά τήν τέταρτη ἡμέρα, ἀφοῦ τό συνάθροισε ὁ Θεός σέ μιά στιγμή, ἔκανε ἀπό αὐτό τόν ἥλιο καί τή σελήνη καί τά ὑπόλοιπα ἄστρα»(FP, 54).

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ Ο ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΣ
• Ὁ Ἅγ. Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος σημειώνει: «Πέρασαν τρία μερόνυκτα χωρίς ἥλιο, σελήνη καί ἀστέρια»(ΕΝ, 72).

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ Ο ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΣ
«Πρίν ἀπό τήν πλάσι τοῦ ἀνθρώπου “δέν ἔβρεξε ὁ Θεός ἐπί τῆς γῆς [ἐπί ἑκατομμύρια χρόνια!]”(Γεν 2, 5), ἀλλά “πηγή ἀνέβλυζε ἀπό τή γῆ καί πότιζε ὅλη τήν ἐπιφάνειά της”(Γεν 2, 6)»(ΕΝ1, 272· βλ. καί: EN, 49).

<>

ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΥΣΣΗΣ
Σημειώνει, ἐπίσης, ὁ Ἅγ. Γρηγόριος Νύσσης: «Ὅσα φυτρώνουν τώρα ἀπό τή γῆ διαμένουν (ἔτσι) πάντα διά τῆς σπερματικῆς διαδοχῆς ἀπό τήν πρώτη δημιουργία καί κανένα σπέρμα στό παρόν δέν καινοτομεῖται ἐκ μέρους τῆς φύσεως»(ΒΕΠ 67, 246).

<>

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
• Ὁ Ἅγ. Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός (Λόγος εἰς τήν Ἁγίαν [: τή Μεγάλη] Παρασκευήν) γράφει: «Σήμερα, τήν ἕκτη ἡμέρα [καί ὄχι σ᾽ ἕνα μεγάλο χρονικό διάστημα], πλάσθηκε ὁ Ἀδάμ. Σήμερα φόρεσε τή θεία μορφή. Σήμερα δημιουργήθηκε μικρός κόσμος (στολισμός) στόν κόσμο. Σήμερα ὁ ἄνθρωπος, κυβερνήτης, ζῶο ἡγεμονικό, ἔλαβε καλῶς τά πηδάλια ὅλων τῶν ζώων τῆς οἰκουμένης. Σήμερα παρέλαβε ἐντολή αὐτεξουσιότητος. Σήμερα ἐξέπεσε ἀπό τόν Παράδεισο. Σήμερα πάλι ξαναμπῆκε»(PG 96, 589).

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
° Ἀκόμα: «Πουθενά, μετά τήν πρώτη ἑβδομάδα τῆς δημιουργίας, δέν βρίσκω τή Γραφή νά λέη ὅτι ὁ Θεός πλάττει ἤ δημιουργεῖ κάτι. Ἄν δέ ἀμφιβάλλης γι᾽ αὐτό δεῖξε μου δημιούργημα ἤ πλάσμα ὁποιοδήποτε, μετά τήν πρώτη ἑβδομάδα νά γίνεται ἀπό τό Θεό. Καθόλου δέν μπορεῖς νά δείξης. Διότι ὅλα τά ὁρατά κτίσματα δημιουργήθηκαν τήν πρώτη ἑβδομάδα. Πράγματι ὁ Θεός ἔπλασε τόν ἄνθρωπο τήν πρώτη ἑβδομάδα, καί τόν πρόσταξε νά γεννᾶ καί νά γεννᾶται, λέγοντας “Νά αὐξάνεσθε καί νά πληθύνεσθε καί νά γεμίσετε τή γῆ”(Γεν 1, 28)»(PG 96, 1337).

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
° Ἐπίσης: «Ὁ Θεός δέν ἔχει τή δύναμι καθυστερούμενη ὡς πρός τή θέλησι»(PG 94, 460).

<>

ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ ΣΥΡΟΣ
° Ἀκόμα: «Δέν χρειάζεται αἰτία τό πρόσταγμα τοῦ Θεοῦ, ἀλλά οὔτε χῶρο καί χρόνο»(Ε7, 238).

<>

ΑΓΙΟΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ
• Σημειώνει ὁ Ἅγ. Σωφρόνιος Ἱεροσολύμων: «Τόν ἕκτο μῆνα συλλαμβάνει ἡ Θεοτόκος Αὐτόν πού δημιούργησε σέ ἕξι μέρες τόν ἑξαήμερο κόσμο καί ἔπλασε τόν ἄνθρωπο κατά τήν ἕκτη ἡμέρα καί πάλι κατά τήν ἕκτη ἡμέρα τόν ξαναέπλασε διά Σταυροῦ, ἀφοῦ αὐτός εἶχε διαπράξει ἁμαρτία»(PG 87Γ, 3341).

<>

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
«Ὁ ἥλιος πάντοτε εἶναι ἀκούραστος καί δέν ἀπέκαμε τόσας χιλιάδας χρόνους δουλεύοντας εἰς τήν προσταγήν τοῦ Θεοῦ»(Ν1, 294).

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
«Καί οἱ ἀστέρες εἰς τόσας χιλιάδας χρόνων πάντοτε φυλάττουν ἀναμεταξύ των τήν αὐτήν θέσιν καί σχέσιν καί διάκρισιν καί δεσμόν»(ΝΚ, 342).

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ«Ἁγίῳ Πνεύματι πανσωστική αἰτία…»(γ´ ἀναβαθμός πλ. β´ ἤχου) «Εἰς τό ἅγιον Πνεῦμα ὑπάρχει ἡ αἰτία τοῦ νά σώζεται τό πᾶν, δηλ. τοῦ νά φυλάττεται ὅλος ὁ κόσμος ἤδη ἑπτά χιλιάδας χρόνων κατά τούς φυσικούς νόμους, κατά τούς ὁποίους ἐκτίσθη ἐν τῇ ἀρχῇ τῆς δημιουργίας, διά τῆς προνοητικῆς ἐνεργείας τοῦ παναγίου Πνεύματος… Ὁ κόσμος οὐδέν τοιοῦτον ἔπαθε, πεντακισχίλια καί πολλῷ πλείονα ἔτη ἔχων»(ΝΚ, 229· βλ. καί: ΝΑ, 496).

<>

ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ΑΙΤΩΛΟΣ
• Ὁ Ἅγ. Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός διδάσκει: «Ἀπό τόν καιρόν ὁπού ἔκαμε τόν κόσμον εἶνε 7288 χρόνοι»(ΕΑ, 117· βλ. καί: 237, 238, 208, 128, 171).

<>

ΟΣΙΟΣ ΝΕΙΛΟΣ ΣΟΡΣΚΥ
• Ὁ ὅσ. Νεῖλος Σόρσκυ ἀναφέρει: «Μνήσθητι, Κύριε, τῶν ψυχῶν πάντων τῶν ὀρθοδόξων, τῶν ἀνά τήν ὑπ᾽ οὐρανόν καί κατά πάσας τάς ἑπτά χιλιετηρίδας ἐπί γῆς εὐσεβῶς βιωσάντων»(στό: ΟΝ, 257).

<>

*Οι συντομογραφίες (βιβλιογραφία) βρίσκονται στο βιβλίο.

Από το βιβλίο: Ἀρχιμ. Ἰωάννου Κωστώφ, ΒΙΒΛΟΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΙ, Περί Ἐξελίξεως 2, ΕΚΔ. ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (6978461846), Σταμάτα 2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου