Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2020

Ἅγιοι Ἄργας, Ἀριστοκλειανός ὁ ἐπίσκοπος, Εὐστάθιος ἐπίσκοπος Ἀμαθοῦντος ἢ Τριμυθοῦντος, Ἡσαΐας ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, Θεόδωρος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, Θεόπροβος ἐπίσκοπος Κύπρου, Θεοφύλακτος «ὁ ἐν τῷ ὄρει τοῦ Κουζηνοῦ», Ἰάσων, Ἱλάριος Ἀρχιεπίσκοπος Σαλαμίνος,Ἰωάννης, Ἰωάννης De Montfort, Κιλίσιος, Μακεδόνιος ἐπίσκοπος Δαμασίας ἡ Λευκωσίας, Νεῖλος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, Νεόφυτος Ἀρχιεπίσκοπος, Νικόλαος ἐπίσκοπος Πάφου, Νίκων ἐπίσκοπος Ἀρσινόης Κύπρου, Πελαγία, Περάτης, Πέτρος ὁ Ὁμολογητὴς ἐπίσκοπος Γορδορυνείας (Σελευκείας), Πλούταρχος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, Πορφύριος ἐπίσκοπος Σαλαμίνας Κύπρου, Ποτάμιος, Σαλαμάνης, Σέργιος, Σωκράτης ἐπίσκοπος Καρπασίας Κύπρου, Τίμων, Τίτος ἐπίσκοπος Πάφου, Φυλάριος (ἢ Φυλαρίων) καί Φωκίων μαθητὴς τοῦ Ἁγίου Ἱλαρίωνα. Ήμέρα Μνήμης: Δίχως ἐπαρκὴ χρονολόγηση καὶ λεπτομέρειες τοῦ βίου τους.

Ἅγιοι Ἄργας, Ἀριστοκλειανός ὁ ἐπίσκοπος, Εὐστάθιος ἐπίσκοπος Ἀμαθοῦντος ἢ Τριμυθοῦντος, Ἡσαΐας ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, Θεόδωρος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, Θεόπροβος ἐπίσκοπος Κύπρου, Θεοφύλακτος «ὁ ἐν τῷ ὄρει τοῦ Κουζηνοῦ», Ἰάσων, Ἱλάριος Ἀρχιεπίσκοπος Σαλαμίνος,Ἰωάννης, Ἰωάννης De Montfort, Κιλίσιος, Μακεδόνιος ἐπίσκοπος Δαμασίας ἡ Λευκωσίας, Νεῖλος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, Νεόφυτος Ἀρχιεπίσκοπος, Νικόλαος ἐπίσκοπος Πάφου, Νίκων ἐπίσκοπος Ἀρσινόης Κύπρου, Πελαγία, Περάτης, Πέτρος ὁ Ὁμολογητὴς ἐπίσκοπος Γορδορυνείας (Σελευκείας), Πλούταρχος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, Πορφύριος ἐπίσκοπος Σαλαμίνας Κύπρου, Ποτάμιος, Σαλαμάνης, Σέργιος, Σωκράτης ἐπίσκοπος Καρπασίας Κύπρου, Τίμων, Τίτος ἐπίσκοπος Πάφου, Φυλάριος (ἢ Φυλαρίων) καί Φωκίων μαθητὴς τοῦ Ἁγίου Ἱλαρίωνα. Ήμέρα Μνήμης: Δίχως ἐπαρκὴ χρονολόγηση καὶ λεπτομέρειες τοῦ βίου τους.


Ἅγιος Ἄργα

Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές, καταριθμεῖται ἀπὸ τὸν Delehaye μεταξὺ τῶν ἁγίων τῆς Κύπρου.

Ἅγιος Ἀριστοκλειανός ὁ ἐπίσκοπος.

Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές. Ἀπὸ κάποια διήγηση μαθαίνουμε ὅτι αὐτός, ἀφοῦ θεραπεύτηκε ἀπὸ τοὺς ἀποστόλους Παῦλο καὶ Βαρνάβα ἀπὸ τὴ λέπρα, στὴν Ἀντιόχεια, χειροτονήθηκε ἐπίσκοπος καὶ στάλθηκε στὴν Κύπρο γιὰ νὰ κηρύξει τὸ Εὐαγγέλιο (βλέπε Χάκκεττ, Ἱστορία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, τόμος Β´, σελ. 168. Μετάφραση Χαρ. Παπαϊωάννου καὶ Delehaye, Les Saints de Chypre,σελ. 236, 260).

Ἅγιος Εὐστάθιος ἐπίσκοπος Ἀμαθοῦντος ἢ Τριμυθοῦντος.

Συγκαταλέγεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας (βλέπε Delehaye, Les Saints de Chypre, σελ. 262,3).

Ἅγιος Ἡσαΐας ὁ Ἀρχιεπίσκοπος.

Ἀπὸ τὸν Μαχαιρᾶ φέρεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας.

Ὁ Ἅγιος Θεόδωρος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου.

Ὁ Μαχαιρᾶς, μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου, συγκαταλέγει καὶ δυὸ Ἀρχιεπισκόπους αὐτῆς, τὸν Θεόδωρο Α´ καὶ τὸν Θεόδωρο Β´.

Ἅγιος Θεόπροβος ἐπίσκοπος Κύπρου.

Κατὰ τὸν Κυπριανὸ (Ἱστορία τῆς Κύπρου σελ. 520 καὶ Delehaye) ἦταν σύγχρονος τοῦ Ἁγίου Ἐπιφανίου καὶ ἔγινε ἐπίσκοπος Καρπασίας. Συναριθμεῖται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας.

Ὅσιος Θεοφύλακτος «ὁ ἐν τῷ ὄρει τοῦ Κουζηνοῦ».

Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές. Εἶναι Κύπριος Ἅγιος καὶ γίνεται λόγος γι᾿ αὐτὸν στὸν Λαυριωτικὸ Κώδικα Λ 99 φ. 92.

Ἅγιος Ἰάσων.

Συγκαταλέγεται ἀπὸ τὸν Delehaye μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας (Les Saints de Chypre σελ. 234-262).

Ἅγιος Ἱλάριος Ἀρχιεπίσκοπος Σαλαμίνος.

Συγκαταλέγεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου. Ἄγνωστο πότε ἔζησε. (Βλέπε «Ἱστορία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου» τοῦ Χάκκεττ, τόμ. Β´ σελ. 71-189. Μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).

Ἅγιος Ἰωάννης.

Ὁ Ἅγιος αὐτὸς εἶναι ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές, γνωστὸς ὅμως στὴν Κύπρο, ἀπ᾿ ὅπου καταγόταν. Γι᾿ αὐτὸν ὁ Κυπριανὸς (Ἱστορία σελ. 521) γράφει: «Ἰωάννης ἀπὸ τὴν Πάφον, τοῦ ὁποίου τὸ λείψανον εὑρίσκεται ὁλάκερον εἰς τὸ χωρίον ὅπου ἀναπαύτηκεν, καθὼς εὑρίσκεται εἰς τὴν Ἀκολουθίαν του» (Βλ. καὶ Delehaye, Les Saints de Chypre σελ. 263). Ὁ Μαχαιρᾶς (σελ. 67) ἀναφέρει μεταξὺ τῶν ἁγίων τῆς Κύπρου καὶ κάποιον Ἰωάννη ἀρχιεπίσκοπο, ποὺ δὲν εἶναι σαφὲς ἂν εἶναι ὁ ἴδιος μ᾿ αὐτὸν τὸν συγκεκριμένο Ἅγιο.

Ἅγιος Ἰωάννης De Montfort.

Στὸ Κυπριακὸ Ἁγιολόγιο συγκαταλέγεται καὶ ὁ Γάλλος εὐγενὴς Ἰωάννης, ὁ ὁποῖος ἔζησε ζωὴ ἁγία καὶ πέθανε τὸ 1248 στὴ Λευκωσία. Τάφηκε στὴ Μονὴ Beaulieu καὶ τὸ σῶμα του παρέμεινε ἀδιάφθορο, προσελκύοντας πλῆθος πιστῶν Κυπρίων καὶ ξένων. (Βλ. Χάκκετ, Ἱστορία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου τ. Β´ σελ. 287, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).

Ἅγιος Κιλίσιος.

Γνωστὸς Ἅγιος στὴν Κύπρο, ἀπ᾿ ὅπου καὶ καταγόταν. Δὲν συναντᾶται πουθενά. Ἀναφέρεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου ἀπὸ τὸν Κυπριανὸ (Ἰστ. 521 καὶ Delehaye, Les Saints de Chypre σελ. 268).

Ἅγιος Μακεδόνιος ἐπίσκοπος Δαμασίας ἡ Λευκωσίας.

Ἀγνοεῖται ἀπὸ τοὺς Συναξαριστὲς καὶ συγκαταριθμεΐται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου ἀπὸ τὸν Λεόντιο Μαχαιρᾶ. Ὀνομάζεται δὲ ἀπ᾿ αὐτὸν ἐπίσκοπος Δαμασίας καὶ ἀπὸ τὸν Lusignan (Description de toute l' ile de Chypre, Paris 1580) ἐπίσκοπος Λευκωσίας, ποὺ ἵδρυσε Μονὴ στὴν ἕδρα τῆς ἐπισκοπῆς του.

Ἅγιος Νεῖλος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου.

Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές. Συμπεριλαμβάνεται ἀπὸ τὸν Λεόντιο Μαχαιρᾶ μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου.

Ἅγιος Νεόφυτος Ἀρχιεπίσκοπος.

Πουθενὰ στοὺς Συναξαριστὲς δὲν ἀναφέρεται ἡ μνήμη του. Στὸ Χρονικὸ τοῦ Μαχαιρᾶ (σελ. 27) συναριθμεῖται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου.

Ἅγιος Νικόλαος ἐπίσκοπος Πάφου.

Ἄγνωστος κι᾿ αὐτὸς στοὺς Συναξαριστές. Περιλαμβάνεται ἀπὸ τὸν Delehaye (Les Saints de Chypre σελ. 255) μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου.

Ἅγιος Νίκων ἐπίσκοπος Ἀρσινόης Κύπρου.

Τὸν ἄγνωστο αὐτὸ Ἅγιο στοὺς Συναξαριστές, ἀναφέρει ὁ Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος καὶ ὁ Delehaye (Les Saints de Chypre σελ. 201, 203) τὸν κατατάσσει μεταξὺ τῶν ἁγίων τῆς Κύπρου.

Ἁγία Πελαγία.

Μνημονεύεται ἀπὸ τὸν Delehaye σὰν Κύπρια Ἁγία (Les Saints de Chypre, σελ. 245). Πουθενὰ ἀλλοῦ δὲν συναντᾶται στοὺς Συναξαριστές.

Ἅγιος Περάτης.

Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές. Μνημονεύεται σὲ Κώδικα τοῦ 9ου αἰῶνα (890) τῆς Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης τῶν Παρισίων ὑπ᾿ ἀριθ. 1470, ὅπου στὸ φ. 1286 καὶ τὸ μαρτύριό του ποὺ ἀρχίζει ὡς ἑξῆς: «Ἐπὶ Πέρσαντος τὸ δεύτερον καὶ Κλαυδιανοῦ τῶν ὑπάτων πρὸ ιστ´ καλάνδων αὔγουστων ὅπερ ἐστὶν Ἰουλίῳ Ζ´», ἐπιγράφεται δὲ «Μαρτύριον τοῦ ἁγίου Καλλινίκου Περάτου».

Ἅγιος Πέτρος ὁ Ὁμολογητὴς ἐπίσκοπος Γορδορυνείας (Σελευκείας).

Ἡ μνήμη του ἀναφέρεται στὸ Βυζαντινὸ Ἑορτολόγιο τοῦ Γεδεών σελ. 220. Τὸ λείψανό του, κατὰ τὸν Γεδεών, ποὺ βρισκόταν στὸν ναὸ τοῦ ἁγίου Νικολάου, ἔξω ἀπὸ τὴν πόλη, μετακόμισε ὁ Σύγκελλος Εὐθύμιος τὸ 900 στὴ Μονὴ τοῦ Τιμίου Προδρόμου στὰ Ὑψωμάθεια καὶ συνέθεσε Ἀκολουθία του, ποὺ δυστυχῶς δὲν σώζεται.

Ἅγιος Πλούταρχος Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου.

Στὸ Χρονικὸ τοῦ Λεοντίου Μαχαιρᾶ (σελ. 67 ἔκδ. Σάθα) ὁ Πλούταρχος συγκαταλέγεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου. Γι᾿ αὐτὸν ὅμως οἱ Συναξαριστὲς δὲν ἀναφέρουν τίποτα. Στὸν πίνακα τῶν ἐπισκόπων Σαλαμίνας τοῦ Μαχαιρᾶ ὁ Πλούταρχος φέρεται ἕκτος ἐπίσκοπος Κύπρου, μαζὶ μὲ τὸν ἀπόστολο Βαρνάβα. Τὸ ὄνομα τοῦ Πλούταρχου συναντᾶται σὲ ἐπιγραφὲς τοῦ ἁγίου Σεργίου τοῦ 7ου αἰώνα (βλ. Σακελλαρίου. Κυπριακά, σελ. 179-180).

Ἅγιος Πορφύριος ἐπίσκοπος Σαλαμίνας Κύπρου.

Ἀναφέρεται ἀπὸ τὸν Λεόντιο Μαχαιρᾶ σελ. 67 μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου καὶ πέμπτος στὴ σειρὰ ἐπίσκοπος μετὰ τὸν ἀπόστολο Βαρνάβα. Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές.

Ἅγιος Ποτάμιος.

Ἅγιος ἀπὸ τὴν Κύπρο, γιὰ τὸν ὁποῖο οἱ Συναξαριστὲς δὲν ἀναφέρουν τίποτα. Περιλαμβάνεται ἀπὸ τὸν Κυπριανὸ (Ἱστορία Κύπρου, σελ. 518) καὶ τὸν Delehaye (Les Saints de Chypre σελ. 234-235) μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας.

Ἅγιος Σαλαμάνης.

Ἀναφέρεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου, σὰν μαθητὴς τοῦ ἁγίου Ἱλαρίωνα ἀπὸ τὸν Delehaye (Les Saints de Chypre, σελ. 262). Οἱ Συναξαριστὲς δὲν ἀναφέρουν τίποτα γι᾿ αὐτόν.

Ἅγιος Σέργιος.

Ἅγιος τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας. Ἴσως νὰ εἶναι ὁ γνωστὸς Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, ποὺ ἔζησε στὰ μέσα τοῦ 7ου αἰῶνα. Αὐτὸν συμπεριλαμβάνουν μεταξὺ τῶν Ἁγίων ὁ Λεόντιος Μαχαιρᾶς (σελ. 67, ἔκδ. Σάθα) καὶ ὁ Delehaye (Les Saints de Chypre, σελ. 255). Ὁ Ἅγιος αὐτὸς ἀγνοεῖται ἀπὸ τοὺς Συναξαριστές.

Ἅγιος Σωκράτης ἐπίσκοπος Καρπασίας Κύπρου.

Ἄγνωστος καὶ αὐτὸς στοὺς Συναξαριστές. Συγκαταλέγεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κυπριακῆς ἐκκλησίας ἀπὸ τὸν Λεόντιο Μαχαιρᾶ (σελ. 68, ἔκδ. Σάθα) καὶ τὸν Delehaye (les Saints de Chypre, σελ. 255).

Ἅγιος Τίμων.

Στὸν κατάλογο τῶν Ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου ἀναγράφεται καὶ Τίμων ὁ ἱερόδουλος, ἀπὸ τὸ χωριὸ Λαμπαδιστοῦ, ποὺ εἵλκυσε στὴ χριστιανικὴ πίστη ὁ ἀπόστολος Βαρνάβας, ὅπως καὶ τὸν ἄλλο ἱερόδουλο Ἀριστίωνα (βλ. Χάκκεττ, Ἱστορία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας Κύπρου, τόμ. Β´, σελ. 167, 210, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).

Ἅγιος Τίτος ἐπίσκοπος Πάφου.

Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές. Συγκαταλέγεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου σὰν μαθητὴς τοῦ ἀποστόλου Παύλου, ἀπὸ τὸν ὁποῖο καὶ χειροτονήθηκε ἐπίσκοπος Πάφου. Στοὺς καταλόγους τοῦ Le Quien φέρεται σὰν δεύτερος ἐπίσκοπος Πάφου μετὰ τὸν Ἐπαφρᾶ (βλ. Χάκκεττ, Ἱστορία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, τόμ. Β´, σελ. 210, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).

Ἅγιος Φυλάριος (ἢ Φυλαρίων).

Ἀγνοεῖται ἀπὸ τοὺς Συναξαριστές, ἀλλὰ συγκαταλέγεται μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κύπρου (βλ. Χάκκεττ, Ἱστορία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, τ. Β´, σελ. 217, μετάφραση Χ. Παπαϊωάννου).

Ὅσιος Φωκίων μαθητὴς τοῦ Ἁγίου Ἱλαρίωνα.

Ἄγνωστος κι αὐτὸς στοὺς Συναξαριστές. Συναριθμεῖται ἀπὸ τὸν Delehaye (Les Saints de Chypre, σελ. 262) μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου